Contact  |

Crisisjeugdhulp

De crisismeldpunten ontvangen 7/7 24/24 crisisvragen van professionelen en cliënten. In de eerste plaats bieden ze telefonisch consult, indien nodig kunnen ze ook zelf een interventie opstarten. Wanneer specifieke crisisjeugdhulp noodzakelijk is, zoeken ze geschikte hulp in het crisisnetwerk.  

Bij de crisismeldpunten zien we dat het aantal kinderen en jongeren waarvoor hulp gezocht werd (dispatch) tussen 2017 (3.373) en 2021 (4.723) gestegen is met 40 procent. Het uniek aantal kinderen en jongeren waarvoor hulp is opgestart, stijgt naar 2.646, een stijging met 30 procent in vergelijking met 2017. Het aanbod volzet is in vergelijking met 2020 in 2021 gestegen van 950 naar 1.340, een stijging met 41 procent.

De vraag naar crisishulp steeg licht de afgelopen jaren. Omwille van de corona-epidemie stijgen de vragen naar crisishulp (dispatch) met 20%. Die stijging blijkt het grootst voor adolescente meisjes (+46%). De meeste vragen gaan over de opvoedingssituatie, maar de stijging is het grootst bij de vragen rond geestelijke gezondheid. Meer gedetailleerde cijfers kan u hier vinden.

Crisisjeugdhulp: consult: aantal aanmeldingen; dispatch en aanbod: aantal unieke jongeren (2017-2020)

Evolutie geslacht en leeftijd (unieke minderjarigen, dispatch)

De hulp die opgestart is in 2021 voor 2.646 kinderen en jongeren kan opgesplitst worden in interventie, crisisbegeleiding, crisishulp aan huis, crisispleegzorg en crisisverblijf.

De opvallendste stijging is er voor crisisbegeleiding. Dit heeft te maken met de uitbreidingsronde die er geweest is, waarbij er extra werd ingezet op verblijf in combinatie met crisisbegeleiding en crisisbegeleiding op zich.

Het relance plan Vlaamse Veerkracht maakte eveneens extra tijdelijke middelen vrij om meer crisisbegeleiding te kunnen bieden tijdens de coronapandemie.

Opgestarte crisisjeugdhulp (2017-2021)

Bron: Insisto

Meer weten over crisisjeugdhulp? Klik hier