Contact  |

Crisisjeugdhulp

De crisismeldpunten ontvangen 7/7 24/24 crisisvragen van professionelen en cliënten. In de eerste plaats bieden ze telefonisch consult, indien nodig kunnen ze ook zelf een interventie opstarten. Wanneer specifieke crisisjeugdhulp noodzakelijk is, zoeken ze geschikte hulp in het crisisnetwerk.  

Bij de crisismeldpunten zien we dat het aantal vragen (dispatch) tussen 2017 (3.373) en 2020 (3.964) gestegen is met 17 procent. Het uniek aantal kinderen en jongeren waarvoor hulp is opgestart, stijgt naar 2.225, een stijging met 8,5 procent in vergelijking met 2017. Het aanbod volzet is in vergelijking met 2019 in 2020 gestegen van 769 naar 950, een stijging met 23 procent.

Crisisjeugdhulp: consult: aantal aanmeldingen; dispatch en aanbod: aantal unieke jongeren (2017-2020)

De hulp die opgestart is in 2020 voor 2.225 kinderen en jongeren kan opgesplitst worden in crisisverblijf, interventie, crisisbegeleiding, crisishulp aan huis en crisispleegzorg.
De opvallendste stijging is er voor crisisbegeleiding. Dit heeft te maken met de uitbreidingsronde die er geweest is, waarbij er extra werd ingezet op verblijf in combinatie met crisisbegeleiding en crisisbegeleiding op zich.

Opgestarte crisisjeugdhulp (2017-2020)

Bron: Insisto

Meer weten over crisisjeugdhulp? Klik hier